Zucchinipasta, sötsug och EM

Gör pasta av zucchini

I förra inlägget varnades ni för läsning om ni har lätt för att falla för matfrestelser under LCHF-dieten. I dag tänkte jag göra tvärtom och uppmuntra till läsning av dagens bloggpost som ska handla om hur man gör för att stå emot mat- och sötsug.

Pasta är till exempel något som ingår i många svenskars kost. Tar man bort pasta från matlistan kan det bli kännbart. Ett alternativ är då att byta ut pastan mot zucchinipasta och servera pastasåsen precis som vanligt till.

Zucchini är en grönsak som ser ut ungefär som en gurka, fast ändå inte. För att göra pasta så skalar man den först och sen hyvlar man långa remsor av zucchinin som man låter kokas i några få sekunder i lättsaltat vatten. Se upp med koktiden bara! Zucchinipasta kan lätt bli överkokt och är då inte alls rolig att äta. Jag har förstått att en del inte ens lägger ner zucchinin i vattnet, utan bara häller det över pastan istället för att undvika överkokning.

Med speciella grönsaksstrimlare kan man även få zucchinin mer nudelliknande om man vill, något som kan passa till wok till exempel.

När man lägger om kosten och slutar äta sötsaker brukar man med tiden bli mindre och mindre sötsugen, men vägen dit kan vara jobbig och då finns det några knep att ta till:

  • Se till att du får i dig tillräckligt med energi från maten och att du äter regelbundet, hunger kan trigga sötsug.
  • Törst kan också trigga sötsuget, så se till att du har en bra vätskebalans.
  • Testa att smaksätta vatten med citron, lime, gurka.
  • Ät jordnötter till frukost, en studie visade att man håller sig mättare längre om man kompletterar dagens första mål med jordnötter.
  • Koksolja kan råda bot på sötsuget
  • Rör på dig!
  • Ät avokado, ägg, grapefrukt
  • Undvik söta livsmedel som frukt

Detta var några av mina tips för hur man kan bli av med det värsta sötsuget. Om man absolut inte kan vara utan sötsaker, men ändå vill gå på LCHF så kan du testa att ta en bit mörk choklad.

Om du inte går på strikt LCHF-diet men vill komma till rätta med sockerintaget så kan du försöka skära ner så mycket som möjligt på det onödiga sockret. Gör egen müsli istället för att köpa färdig som oftast innehåller socker, undvik läsk och kolla noga på innehållsförteckningen på de varor du köper så att de inte är dolda sockerfällor.

För en del människor fungerar det bäst att hålla sig borta från allt med söt smak för att inte frestas, medan andra inte har några problem alls med att äta några jordgubbar utan att känna sug efter mer sötma.

En sockerfälla många glömmer bort att tänka på är alkohol som ofta innehåller mycket kolhydrater. Om man går på LCHF är de bästa alternativen ren sprit som inte innehåller kolhydrater alls eller torrt vitt vin. Sämsta valet är likörer, cider, glögg och punsch. På nätet finns gott om tips på goda drinkar som funkar även för den som håller sig till LCHF-diet.

I tabellen nedan kan du se hur många kolhydrater några utvalda drycker innehåller:

Dryck Mängd kolhydrater
Snabbkaffe pulver 42,6
Likör söt 24% 33
Vitt vin sött 13,5% 5,9
Öl, 3,5% 4,6
Sojadryck osockrad GoGreen 0,8
Rött vin 12% 0,7
Vitt vin torrt 12% 0,4
Bryggkaffe 0,3
Mandeldryck osockrad GoGreen 0,1
Whisky 0
Vodka 0

Källa: Livsmedelsdatabasen och GoGreen.

En sak som kan trigga igång mat- och sockersug är olika typer av aktiviteter som vi förknippar med en viss sorts mat eller dryck. Ta till exempel en fotbollskväll med kompisarna, är vi vana vid att ta en öl eller två i det sammanhanget är det lätt att en sådan fotbollskväll triggar igång ett ölsug. Då gäller det att vara förberedd, antingen genom att göra undantag eller att ha ett alternativ till ölen.

Nu är ju fotbolls-EM igång till exempel, om du nu mot all förmodan har missat detta kan du läsa allt om mästerskapet på oddsonline. För mig är fotbollstittande starkt förknippat med öl och under EM-matcherna så fuskar jag med LCHF-dieten och dricker en riktigt kall öl från Pripps som ska innehålla mindre kolhydrater än deras vanliga öl-produkter. Den heter Pripps Blå Pure, och jag minns inte just nu hur många kolhydrater den innehåller men om du vill veta kan du alltid kolla på flaskan nästa gång du går på Systembolaget.

Även om Pure är en öl med färre kolhydrater än de flesta andra sorterna på marknaden så gäller det att inte dricka för många. Jag brukar nöja mig med en öl och vara extra strikt med vad jag stoppar i mig under dagen. När man går på LCHF blir man mycket lättare berusad än annars, något som är bra att vara medveten om!

Under EM unnar jag mig som sagt några öl och det ska bli kul att följa och att få se de bästa lagen i Europa göra upp om EM-titeln. Tyvärr verkar det inte gå Sveriges väg i detta mästerskap heller, först oavgjort mot Irland och nu i dag förlust mot Italien. Nu gäller det att hålla tummarna inför sista gruppspelsmatchen mot Belgien som spelas den 22:a juni. Belgien är förstås storfavorit, du kan se spelbolagens odds på matchen hos oddsonline, men hoppas kan man ju alltid göra! På samma sajt kan du även se speltips från spelbloggare. Lite kul att läsa tycker jag!