Vad är hälsosamt och inte?

Uppiggande kaffe

Det har varit en usel dag i dag. Har ätit för lite, eller för lite fett snarare. Min kokosolja tog slut i går kväll och på lunchen hann jag inte springa iväg och köpa ny. Så till lunch fick jag klara mig utan kokosolja, men det blev i alla fall ett kycklingbröst med grönsaker, lite nötter och en sån där liten ost i röd förpackning. Kände dock att det inte räckte utan var småhungrig hela eftermiddagen och humöret var på botten.

Bättre blev det inte när jag åkte till affären för att handla efter jobbet. Där hade de inte det märke på kokosolja som jag brukar köpa, och nu när jag vant mig vid smaken på det märket gillar jag inte de andra. Så nu har jag fortfarande ingen kokosolja.. Jag hoppas jag hinner springa iväg på lunchen i morgon och handla. Butiken vid jobbet brukar ha den sorten jag gillar.

Jag har inte skrivit så mycket om kokosolja i bloggen tidigare. Det är ett omtvistat livsmedel. Många menar att det är nyttigt och särskilt LCHF:are brukar framhärda att det är en bra fettkälla. Andra menar att det inte alls är särskilt nyttigt utan tvärtom ganska skadligt. Själv tror jag mer på de som hävdar att kokosolja innehåller för mycket mättat fett och jag planerar att byta ut koksoljan till olivolja. Just nu är jag dock inne i min kokosperiod och vill inte byta ut den än.

Om du funderar på att börja äta kokosolja så rekommenderar jag att du först gör lite research för att bilda dig en uppfattning om det verkar hälsosamt eller inte. Jag är ingen forskare eller expert på näringsämnen så jag vill inte råda någon till varken det ena eller det andra.

Det verkar dock som att de flesta fortfarande är eniga om att till exempel olivolja är en bra fettkälla, samma sak med nötter. Så jag ska nog snart börja äta mer av det istället.

När det gäller mat är det ganska komplicerat att veta vad som är bra och inte bra att äta. Kostråden i tidningarna kan skifta från vecka till vecka. Det händer också att experter inte bara är oeniga om hur farligt ett ämne är, de kan till och med ha vitt skilda åsikter kring om ämnet överhuvudtaget är farligt eller inte. Hur ska man som konsument förhålla sig då?

Sen har vi alla de rapporter som visar att en produkt kan orsaka cancer, men samtidigt skydda mot andra sjukdomar. Vad ska vi välja då? Risken att få cancer eller risken att få någon av de andra sjukdomarna? Ibland känns det som att allt vi stoppar i oss är en risk och det är en ganska deprimerande tanke.

Jag förstår att livsmedelskunskap inte är någon statisk kunskap utan att den förändras i takt med att man utvecklar bättre forskningsmetoder. Men som konsument blir man rätt förvirrad av alla svängningar i rönen som kommer.

Det är inte bara livsmedelsprodukter som det kommer råd och rön om. Dieter som LCHF forskas det också på och det är inte alltid forskarna kommer fram till samma slutsatser. Därför är det så viktigt att själv läsa på innan man går in i en diet så att man kan bilda sig en helhetsbild av fördelarna och nackdelarna med en viss viktminskningsmetod.

Tyvärr måste jag erkänna att jag själv varit ganska slarvig på den punkten. Jag gav mig in i LCHF utan att ägna någon större tid åt att ta reda på om det är farligt eller rekommenderat av hälsoexperter. Egentligen har jag nog själv brutit mot många av de råd jag givit i bloggen, men så är det väl, man lär sig av sina misstag och utvecklas hela tiden.

Nej, nu ska jag gå på en promenad och sen lägga mig i sängen och läsa lite innan det är dags att sova. I morgon hoppas jag det blir en bättre dag!