Rättikagratäng

Rättikagratäng

Det är inte varje dag man testar att laga nya saker. Men i dag tyckte jag det var på tiden att jag provade något nytt. Eftersom potatisgratäng är något jag ofta längtar efter så bestämde jag mig för att prova att göra en rättikagratäng. Jag hittade ett recept på nätet som verkade lovande och det blev faktiskt riktigt bra!

Till skillnad från potatisgratäng så ska man skiva och förkoka rättikan innan man lägger ner den i gratängformen. Det kändes lite udda men funkade jättebra. Och för er som endast ätit rå rättika vill jag bara säga att den smakar annorlunda när den är kokt eller tillagad.

Rättika innehåller bara 2,5 gram kolhydrater per 100 gram, vilket är väldigt lite kolhydrater. Nu hittade jag ingen bra potatisrätt att jämföra med i Livsmedelsverkets databas, men klyftpotatis utan skal med rapsolja tillagad i ugn kanske kan användas som jämförelse, den innehåller 23,10 gram kolhydrater per 100 g. Det är ganska knepigt att prata om kolhydrater och potatis eftersom kolhydratinnehållet förändras beroende på hur potatisen tillagas, se tabellen nedan:

Potatis Mängd kolhydrater
Kokt potatis med salt 17,5
Bakad potatis med skal 19,4
Rå potatis 16,4
Potatismos med mjölk och matfett 14,08

Att göra gratänger är alltid lite bökigt tycker jag. Man ska skiva, riva och blanda ingredienserna och sen ska man vänta på att de ska gräddas klart i ugnen också, men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge sägs det ju! Och att göra rättikagratängen var inte alls så mycket krångligare trots att man var tvungen att förkoka rättikan, så jag ska absolut testa att göra detta igen. Nu har jag fryst in lite av resterna också så får vi se om den är god även efter uppvärmning, något jag verkligen hoppas eftersom det alltid är skönt att göra stora gratängformar när man ändå håller på och lagar så att man kan frysa in och ta fram vid behov.

Vill du också testa att göra en rättikagratäng så är det bara att söka på nätet. Det finns flera olika varianter på gratängen, jag valde en som hade mycket ost i! Ju mer ost desto bättre enligt mig.
Nu är nästa jul dessutom räddad! Förra året blev det ingen Janssons frestelse, men med vetskapen om att man kan använda rättika så ska jag definitivt börja leta efter alternativa recept på Janssons frestelse baserad på rättika så att jag kan ha det på julbordet i år.

Julen är ju för övrigt ett helt kapitel i sig när man äter LCHF. Det är frestelser överallt och socker i maten. Sillen är inlagd i sockerbaserad lag, skinkan är griljerad med senap, ströbröd och eventuellt också honung. Köttbullarna innehåller ströbröd och janssons är full av potatis. I dryckesväg är snaps det enda godkända. Glögg och julöl innehåller massor av kolhydrater och samma sak gäller juliga bakverk som lussebullar, pepparkakor och knäck. En ren mardröm för en LCHF:are alltså.

Man kan ju göra LCHF-vänliga alternativ, men övriga gäster kanske inte är så roade av alternativ smak på julmaten. Sen kan man ju vara bortbjuden också och då är det svårt att ha synpunkter på hur maten ska tillagas. Är man riktigt strikt får man ta med sig sin egen mat i så fall.

Tack och lov är det sommar och flera månader till jul, så än behöver jag inte börja bekymra mig för julmaten!