Mer substitut till kolhydrater!

Gör din egen LCHF pastaJag har ju nämnt zucchinipasta som ett exempel på ett substitut till vanlig pasta. I dag tänkte jag berätta om fler tips på alternativ till de traditionella kolhydratlivsmedlen!

Är du riktigt sugen på pasta kan du faktiskt göra din egen! På lchfgourmet.se hittade jag två olika varianter av pastarecept. I ett av dem ska man använda ägg, fiberhusk, salt och färskost, i det andra är ingredienserna ägg, fiberhusk, vatten, salt och kokosnötsmjöl.

Ingredienserna blandar man samman och gör en deg av. När degen är redo bakar du ut den och gör lasagneplattor eller tagliatelle av den, du kan läsa mer om hur du går tillväga på lchfgourmet.se. Du kan också fylla degen och göra egen tortellini eller egna canellonis om du vill.

Att kunna äta så likt det jag brukar äta har underlättat jättemycket för mig i min anpassning till LCHF. Sen är det du givetvis inte varje dag man orkar göra egen pasta från grunden, men att kunna njuta av det då och då gör det enklare att välja bort vanlig pasta.

Det finns också olika typer av LCHF-bröd man kan baka om man har tid och ork. En del bröd har till och med blivit populära utanför LCHF-kretsar. Ta till exempel fröknäcket som visserligen är enkelt att göra, men som kräver massor av specialingredienser i form av olika frösorter.

Ska man baka LCHF-bröd använder man inte vanligt mjöl, istället brukar fiberhusk, mandelmjöl och profiber vara vanliga ingredienser i brödrecepten. Fler och mer udda alternativ till mjöl kommer du också stöta på om du vill baka enligt LCHF.

Nudelwok är något jag själv haft många matfantasier om. Ett bra alternativ till traditionella nudlar är något som heter Shiratakinudlar som är gjorda på konjaksrot och innehåller betydligt färre kolhydrater än vanliga nudlar. Har för mig att de innehåller mellan 0,4-3 g kolhydrater per 100 g beroende på vilken sort man köper.

Jag fick rådet att skölja av nudlarna ordentligt innan jag la ner dem i woken och sen krydda dem för bästa smak och jag tyckte det funkade kanon, men jag har också läst om andra som inte riktigt tyckt att Shiratakinudlarna varit någon höjdare. Man får prova sig fram helt enkelt och hitta alternativ man tycker om. Shiratakinudlar finns också med ett risliknande utseende.

Sjögräsnudlar kan också vara ett alternativ till vanliga nudlar, med bara 2 gram kolhydrater per 100 g passar de bra i LCHF-dieten.

I morgon ska jag faktiskt ta med mig en matlåda med sjögräsnudlar och currywokad kyckling till jobbet! Letade fram den ur frysen nu i kväll och insåg att jag behöver fylla på förrådet med färdiglagade matlådor som börjar bli ganska tomt. Det är rätt smidigt att alltid ha en matlåda i frysen att plocka fram, då slipper man stresshandla på lunchen och falla för onyttiga frestelser med alldeles för många kolhydrater.

Tyvärr blir inte all mat man lagar så bra när man fryser in och värmer upp den. Man lär sig av erfarenhet vad som funkar och inte funkar. Grytor, röror och såser brukar bli riktigt bra, så det kan man med fördel frysa ner. Sen kan man ju enkelt koka nya nudlar på lunchen att ha till eller hoppa nudlar och välja att ha en skiva LCHF-bröd till maten istället.