Jobbiga tankar

pizza av lchf-deg

Det tråkigaste med LCHF är att man måste tacka nej till så mycket eller låter bli att testa sånt man är nyfiken på. Allt för att undvika kolhydraterna. När jag tänker på det kan jag bli väldigt nedstämd. Det känns som att man missar så många matupplevelser. Men jag försöker tänka att jag istället mår bättre och orkar ta vara på livet på ett annat sätt när jag äter LCHF, att jag offrar lite för att få mycket mer.

Men sådana här tankar är jobbiga att brottas med och jag har dagar då jag undrar om jag gör rätt val. Är det värt det? Svaret har hittills varit ja, men jag vet andra som givit upp. Givit upp är kanske fel ord, valt är kanske en bättre beskrivning med tanke på att de testat LCHF men valt att sluta eftersom de känner att livet blivit sämre av en strikt diet utan kolhydrater.

Just nu försöker jag köra på och fokusera på att hitta nya spännande rätter att testa. Utan LCHF hade jag ju också missat en hel del maträtter, till exempel skulle jag inte upptäckt rättikagratäng, kesoplättar, fröknäcke osv. Min senaste upptäckt är hur användbart blomkål är! Man kan baka pizzabottnar, göra mos, bröd, tortillabröd och gratänger med blomkål! En mycket användbar grönsak med andra ord! Den innehåller 2,6 gram kolhydrater per 100 gram.

Blomkålen är väldigt fin också, den känns lyxig att handla! Mitt senaste experiment är att göra egen pizza med blomkålsdeg. Gott blev det och som jag längtat efter pizza! Jag gjorde några olika varianter av pizzor. En fyllde jag med flera sorters ost, en annan blev en klassisk vesuvio med skinka och ost. En tredje experimenterade jag med oliver, tomat och salami. Blev mätt och nöjd med alla pizzorna!

Nästa gång får jag lägga mer energi på att komma på bra fyllning till pizzorna. Den här gången var jag så upptagen med att fundera över om pizzabotten skulle bli bra eller inte att jag helt glömde bort att engagera mig i pålägget.

Det smakar ju inte som köpe-pizza, men helt okej och mitt pizzasug blev stillat! Jag gjorde min egen tomatsås av krossade tomater och tomatpuré som jag smaksatte med olika sorters lök och kryddor. Tomatsåsen är ju också något man kan utveckla och experimentera vidare med. Jag kollade inte hur mycket kolhydrater färdigköpt tomatsås innehöll, men jag kan tänka mig att de innehåller lite för mycket för min smak.

Om du vill göra egen tomatsås och absolut vill addera lite sötma, välj då honung istället för vanligt vitt socker.

Det var nog allt för i dag, nu ska jag leta efter någon intressant bok att beställa hem för läsning, sen sova!