Mer substitut till kolhydrater!

Gör din egen LCHF pastaJag har ju nämnt zucchinipasta som ett exempel på ett substitut till vanlig pasta. I dag tänkte jag berätta om fler tips på alternativ till de traditionella kolhydratlivsmedlen!

Är du riktigt sugen på pasta kan du faktiskt göra din egen! På lchfgourmet.se hittade jag två olika varianter av pastarecept. I ett av dem ska man använda ägg, fiberhusk, salt och färskost, i det andra är ingredienserna ägg, fiberhusk, vatten, salt och kokosnötsmjöl.

Ingredienserna blandar man samman och gör en deg av. När degen är redo bakar du ut den och gör lasagneplattor eller tagliatelle av den, du kan läsa mer om hur du går tillväga på lchfgourmet.se. Du kan också fylla degen och göra egen tortellini eller egna canellonis om du vill.

Att kunna äta så likt det jag brukar äta har underlättat jättemycket för mig i min anpassning till LCHF. Sen är det du givetvis inte varje dag man orkar göra egen pasta från grunden, men att kunna njuta av det då och då gör det enklare att välja bort vanlig pasta.

Det finns också olika typer av LCHF-bröd man kan baka om man har tid och ork. En del bröd har till och med blivit populära utanför LCHF-kretsar. Ta till exempel fröknäcket som visserligen är enkelt att göra, men som kräver massor av specialingredienser i form av olika frösorter.

Ska man baka LCHF-bröd använder man inte vanligt mjöl, istället brukar fiberhusk, mandelmjöl och profiber vara vanliga ingredienser i brödrecepten. Fler och mer udda alternativ till mjöl kommer du också stöta på om du vill baka enligt LCHF.

Nudelwok är något jag själv haft många matfantasier om. Ett bra alternativ till traditionella nudlar är något som heter Shiratakinudlar som är gjorda på konjaksrot och innehåller betydligt färre kolhydrater än vanliga nudlar. Har för mig att de innehåller mellan 0,4-3 g kolhydrater per 100 g beroende på vilken sort man köper.

Jag fick rådet att skölja av nudlarna ordentligt innan jag la ner dem i woken och sen krydda dem för bästa smak och jag tyckte det funkade kanon, men jag har också läst om andra som inte riktigt tyckt att Shiratakinudlarna varit någon höjdare. Man får prova sig fram helt enkelt och hitta alternativ man tycker om. Shiratakinudlar finns också med ett risliknande utseende.

Sjögräsnudlar kan också vara ett alternativ till vanliga nudlar, med bara 2 gram kolhydrater per 100 g passar de bra i LCHF-dieten.

I morgon ska jag faktiskt ta med mig en matlåda med sjögräsnudlar och currywokad kyckling till jobbet! Letade fram den ur frysen nu i kväll och insåg att jag behöver fylla på förrådet med färdiglagade matlådor som börjar bli ganska tomt. Det är rätt smidigt att alltid ha en matlåda i frysen att plocka fram, då slipper man stresshandla på lunchen och falla för onyttiga frestelser med alldeles för många kolhydrater.

Tyvärr blir inte all mat man lagar så bra när man fryser in och värmer upp den. Man lär sig av erfarenhet vad som funkar och inte funkar. Grytor, röror och såser brukar bli riktigt bra, så det kan man med fördel frysa ner. Sen kan man ju enkelt koka nya nudlar på lunchen att ha till eller hoppa nudlar och välja att ha en skiva LCHF-bröd till maten istället.

Vad är hälsosamt och inte?

Uppiggande kaffe

Det har varit en usel dag i dag. Har ätit för lite, eller för lite fett snarare. Min kokosolja tog slut i går kväll och på lunchen hann jag inte springa iväg och köpa ny. Så till lunch fick jag klara mig utan kokosolja, men det blev i alla fall ett kycklingbröst med grönsaker, lite nötter och en sån där liten ost i röd förpackning. Kände dock att det inte räckte utan var småhungrig hela eftermiddagen och humöret var på botten.

Bättre blev det inte när jag åkte till affären för att handla efter jobbet. Där hade de inte det märke på kokosolja som jag brukar köpa, och nu när jag vant mig vid smaken på det märket gillar jag inte de andra. Så nu har jag fortfarande ingen kokosolja.. Jag hoppas jag hinner springa iväg på lunchen i morgon och handla. Butiken vid jobbet brukar ha den sorten jag gillar.

Jag har inte skrivit så mycket om kokosolja i bloggen tidigare. Det är ett omtvistat livsmedel. Många menar att det är nyttigt och särskilt LCHF:are brukar framhärda att det är en bra fettkälla. Andra menar att det inte alls är särskilt nyttigt utan tvärtom ganska skadligt. Själv tror jag mer på de som hävdar att kokosolja innehåller för mycket mättat fett och jag planerar att byta ut koksoljan till olivolja. Just nu är jag dock inne i min kokosperiod och vill inte byta ut den än.

Om du funderar på att börja äta kokosolja så rekommenderar jag att du först gör lite research för att bilda dig en uppfattning om det verkar hälsosamt eller inte. Jag är ingen forskare eller expert på näringsämnen så jag vill inte råda någon till varken det ena eller det andra.

Det verkar dock som att de flesta fortfarande är eniga om att till exempel olivolja är en bra fettkälla, samma sak med nötter. Så jag ska nog snart börja äta mer av det istället.

När det gäller mat är det ganska komplicerat att veta vad som är bra och inte bra att äta. Kostråden i tidningarna kan skifta från vecka till vecka. Det händer också att experter inte bara är oeniga om hur farligt ett ämne är, de kan till och med ha vitt skilda åsikter kring om ämnet överhuvudtaget är farligt eller inte. Hur ska man som konsument förhålla sig då?

Sen har vi alla de rapporter som visar att en produkt kan orsaka cancer, men samtidigt skydda mot andra sjukdomar. Vad ska vi välja då? Risken att få cancer eller risken att få någon av de andra sjukdomarna? Ibland känns det som att allt vi stoppar i oss är en risk och det är en ganska deprimerande tanke.

Jag förstår att livsmedelskunskap inte är någon statisk kunskap utan att den förändras i takt med att man utvecklar bättre forskningsmetoder. Men som konsument blir man rätt förvirrad av alla svängningar i rönen som kommer.

Det är inte bara livsmedelsprodukter som det kommer råd och rön om. Dieter som LCHF forskas det också på och det är inte alltid forskarna kommer fram till samma slutsatser. Därför är det så viktigt att själv läsa på innan man går in i en diet så att man kan bilda sig en helhetsbild av fördelarna och nackdelarna med en viss viktminskningsmetod.

Tyvärr måste jag erkänna att jag själv varit ganska slarvig på den punkten. Jag gav mig in i LCHF utan att ägna någon större tid åt att ta reda på om det är farligt eller rekommenderat av hälsoexperter. Egentligen har jag nog själv brutit mot många av de råd jag givit i bloggen, men så är det väl, man lär sig av sina misstag och utvecklas hela tiden.

Nej, nu ska jag gå på en promenad och sen lägga mig i sängen och läsa lite innan det är dags att sova. I morgon hoppas jag det blir en bättre dag!

Om LCHF och tips till dig som ska börja

ost ingår i LCHF kost

I början tyckte jag det var svårt att hålla mig till LCHF-dieten. Vad skulle jag äta? Ägg, keso och skinka varje dag? Det kändes verkligen svårt att hitta på bra och varierande mat. Sen började jag utnyttja alla tips som finns ute på Internet, och då blev det plötsligt mycket lättare!

Jag tror faktiskt inte jag hade lyckats hålla ut mer än en månad om jag inte haft tillgång till Internet, så jag vill passa på och tacka alla bloggare och receptskribenter där ute som hjälpt mig, och säkert många andra, att klara mig igenom den tuffa omställningen till LCHF. Utan era tips, kunskap och inspiration hade jag inte kommit såhär långt!

Därför brukar jag också tipsa alla som funderar på att börja med LCHF att börja med att leta recept och mattips innan de börjar med dieten. Då är man bättre förberedd och har enklare att ta sig igenom den första tiden utan att bli stressad över vad man ska ha till middag eller fuska på lunchen när man har bråttom. Dessutom vet man vad kan har att förvänta sig och går inte in i LCHF med orealistiska förväntningar på kosten. Det låter ju nämligen rätt bra med fet mat, men man tänker inte så mycket på allt det andra man inte kan äta och vad man måste ersätta det med för att få i sig tillräckligt med energi.

LCHF kallas ju av vissa för njutningsmetoden, något jag vänder mig mot eftersom det ger en felaktig bild till de som vill börja med dieten. Visst, man får äta fett, men att låta bli rotfrukter, nybakat bröd, färsk pasta och nyplockad potatis är för de flesta allt annat än njutningsfullt. Sås, ost, smör och kött är inte de enda livsmedlen man kan njuta av, och det gäller att vara beredd på att offra de andra livsmedlen om man ska lyckas. Dessutom är det inte heller särskilt njutningsfullt att försöka få i sig allt fett som krävs för att kroppen ska få den energimängd den behöver. Men detta är inte så glamouröst eller kul att prata om. Då låter det bättre med njutningsmetoden.

För att ge en lite tydligare bild av vad Low Carb High Fat (LCHF) innebär så tänkte jag att vi ska titta lite närmre på hur den optimala kostsammansättningen ska se ut om man håller sig till strikt LCHF:

75% av all mat ska bestå av fett
20 % av maten ska bestå av proteiner
Endast 5% av maten ska utgöras av kolhydrater, men max 20-25 gram per dag.

Om man är medveten om vilken livsstilsförändring LCHF kommer innebära så har man större chans att lyckas tror jag!

Jag tror också man har större möjligheter att lyckas med metoden om man har någon i sin närhet man kan bolla idéer och tankar med. En annan person som också äter LCHF vet vad man går igenom och har kunskapen som krävs för att kunna ge bra råd. Så ta vara på de tips dina LCHF-vänner ger dig, en dag kan de komma till användning.

Zucchinipasta, sötsug och EM

Gör pasta av zucchini

I förra inlägget varnades ni för läsning om ni har lätt för att falla för matfrestelser under LCHF-dieten. I dag tänkte jag göra tvärtom och uppmuntra till läsning av dagens bloggpost som ska handla om hur man gör för att stå emot mat- och sötsug.

Pasta är till exempel något som ingår i många svenskars kost. Tar man bort pasta från matlistan kan det bli kännbart. Ett alternativ är då att byta ut pastan mot zucchinipasta och servera pastasåsen precis som vanligt till.

Zucchini är en grönsak som ser ut ungefär som en gurka, fast ändå inte. För att göra pasta så skalar man den först och sen hyvlar man långa remsor av zucchinin som man låter kokas i några få sekunder i lättsaltat vatten. Se upp med koktiden bara! Zucchinipasta kan lätt bli överkokt och är då inte alls rolig att äta. Jag har förstått att en del inte ens lägger ner zucchinin i vattnet, utan bara häller det över pastan istället för att undvika överkokning.

Med speciella grönsaksstrimlare kan man även få zucchinin mer nudelliknande om man vill, något som kan passa till wok till exempel.

När man lägger om kosten och slutar äta sötsaker brukar man med tiden bli mindre och mindre sötsugen, men vägen dit kan vara jobbig och då finns det några knep att ta till:

  • Se till att du får i dig tillräckligt med energi från maten och att du äter regelbundet, hunger kan trigga sötsug.
  • Törst kan också trigga sötsuget, så se till att du har en bra vätskebalans.
  • Testa att smaksätta vatten med citron, lime, gurka.
  • Ät jordnötter till frukost, en studie visade att man håller sig mättare längre om man kompletterar dagens första mål med jordnötter.
  • Koksolja kan råda bot på sötsuget
  • Rör på dig!
  • Ät avokado, ägg, grapefrukt
  • Undvik söta livsmedel som frukt

Detta var några av mina tips för hur man kan bli av med det värsta sötsuget. Om man absolut inte kan vara utan sötsaker, men ändå vill gå på LCHF så kan du testa att ta en bit mörk choklad.

Om du inte går på strikt LCHF-diet men vill komma till rätta med sockerintaget så kan du försöka skära ner så mycket som möjligt på det onödiga sockret. Gör egen müsli istället för att köpa färdig som oftast innehåller socker, undvik läsk och kolla noga på innehållsförteckningen på de varor du köper så att de inte är dolda sockerfällor.

För en del människor fungerar det bäst att hålla sig borta från allt med söt smak för att inte frestas, medan andra inte har några problem alls med att äta några jordgubbar utan att känna sug efter mer sötma.

En sockerfälla många glömmer bort att tänka på är alkohol som ofta innehåller mycket kolhydrater. Om man går på LCHF är de bästa alternativen ren sprit som inte innehåller kolhydrater alls eller torrt vitt vin. Sämsta valet är likörer, cider, glögg och punsch. På nätet finns gott om tips på goda drinkar som funkar även för den som håller sig till LCHF-diet.

I tabellen nedan kan du se hur många kolhydrater några utvalda drycker innehåller:

Dryck Mängd kolhydrater
Snabbkaffe pulver 42,6
Likör söt 24% 33
Vitt vin sött 13,5% 5,9
Öl, 3,5% 4,6
Sojadryck osockrad GoGreen 0,8
Rött vin 12% 0,7
Vitt vin torrt 12% 0,4
Bryggkaffe 0,3
Mandeldryck osockrad GoGreen 0,1
Whisky 0
Vodka 0

Källa: Livsmedelsdatabasen och GoGreen.

En sak som kan trigga igång mat- och sockersug är olika typer av aktiviteter som vi förknippar med en viss sorts mat eller dryck. Ta till exempel en fotbollskväll med kompisarna, är vi vana vid att ta en öl eller två i det sammanhanget är det lätt att en sådan fotbollskväll triggar igång ett ölsug. Då gäller det att vara förberedd, antingen genom att göra undantag eller att ha ett alternativ till ölen.

Nu är ju fotbolls-EM igång till exempel, om du nu mot all förmodan har missat detta kan du läsa allt om mästerskapet på oddsonline. För mig är fotbollstittande starkt förknippat med öl och under EM-matcherna så fuskar jag med LCHF-dieten och dricker en riktigt kall öl från Pripps som ska innehålla mindre kolhydrater än deras vanliga öl-produkter. Den heter Pripps Blå Pure, och jag minns inte just nu hur många kolhydrater den innehåller men om du vill veta kan du alltid kolla på flaskan nästa gång du går på Systembolaget.

Även om Pure är en öl med färre kolhydrater än de flesta andra sorterna på marknaden så gäller det att inte dricka för många. Jag brukar nöja mig med en öl och vara extra strikt med vad jag stoppar i mig under dagen. När man går på LCHF blir man mycket lättare berusad än annars, något som är bra att vara medveten om!

Under EM unnar jag mig som sagt några öl och det ska bli kul att följa att se de bästa lagen i Europa göra upp om EM-titeln. Tyvärr verkar det inte gå Sveriges väg i detta mästerskap heller, först oavgjort mot Irland och nu i dag förlust mot Italien. Nu gäller det att hålla tummarna inför sista gruppspelsmatchen mot Belgien som spelas den 22:a juni. Belgien är förstås storfavorit, du kan se spelbolagens odds på matchen här hos oddsonline, men hoppas kan man ju alltid göra!

Kolhydratrika matfantasier

Sug efter kolhydraterVarning: Känsliga LCHF:are varnas för att detta inlägg kan komma (läs kommer) att göra dig sugen på pasta, ris, potatis, bröd och andra livsmedel med mycket kolhydrater.

Så, nu är ni varnade för kommande innehåll, och om du vet att du lätt frestas av tankar på kolhydratrika livsmedel så är det nu du ska sluta läsa 🙂

Som LCHF:are blir jag då och då intensivt sugen på kolhydrater. Plötsligt kan jag komma på mig själv med att sitta och fantisera om en middag med hemlagad stek, sås gjord på steksky, vinbärsgelé och alldeles nykokt potatis till det. Ibland kan jag till och med fundera över middagsmat utan att komma på en enda maträtt som inte består av pasta. Jag vet inte varför det blir såhär. Är det för att jag tänker på att jag inte får äta kolhydrater? Beror det på att kroppen vill ha dem, eller är det hjärnan som spelar mig ett spratt eller att jag bara saknar smaken?

Egentligen är jag ju inte särskilt förtjust i potatis. Att vara utan potatis under långa perioder har aldrig varit ett problem innan jag började med LCHF. Nu kan jag bli så sugen att jag riktigt kan känna potatissmaken i munnen eller få upp den ena potatisrätten efter den andra i huvudet. En gång när det var som värst började jag fantisera om en hel buffé med olika potatisrätter. Där fanns nykokt färskpotatis, frasig klyftpotatis, hasselbackspotatis, potatisgratäng, potatismos, potatiskroketter, pommes duchesse, potatissallad och kroppkakor på bordet.

Ett annat livsmedel jag kan bli galet sugen på är bröd i alla dess former. Limpsmörgåsar med smör och ost, en naturell nygräddad ostfralla, pizza och baguette med brieost kan börja snurra runt i tankarna när brödsuget kommer.

Det som förvånar mig mest är att det inte är sötsakerna jag saknar mest, utan det jag främst blir sugen på är bröd, pasta, potatis och ris. För mig hjälper det att prata om det jag är sugen på, att fantisera klart och prata om det och sen lägga tankarna åt sidan.

En annan sak som hjälper är att laga den mat jag förknippar med livsmedlet jag är sugen på, exempelvis pastarätter fast utan pastan. Istället får man ha något annat tillbehör med mindre kolhydrater. Pastan byter jag ibland ut mot hemgjord zucchinipasta till exempel, eller så kompletterar jag pastasåsen med färska grönsaker.

Bröd är däremot svårt att hitta ett substitut till. Men det kan hjälpa att ta en skiva ost eller skinkbit istället.

Att dricka vatten är också ett bra sätt att dämpa suget, även om det inte är någon mirakelmetod. Vill man ha smak kan man ha i lite färskpressad citron eller lime. I nästa inlägg tänkte jag berätta mer om vad man kan göra för att minska kolhydratsuget. I framtiden hoppas jag dock att forskarna lyckas komma på ett riktigt mirakelpiller som håller hungern och matsuget i schack utan att orsaka några biverkningar. Tänk vad enkelt det skulle kunna vara att hålla vikten då!

Välkommen till en LCHF:ares vardag!

fisk lchfKanske har du precis som jag läst en massa fantastiska artiklar, blogginlägg och böcker om hur mycket man går ner i vikt med LCHF? Det gör man visserligen också, i alla fall så har det fungerat för mig. Däremot läser man inte så mycket om hur jobbigt det är att stoppa i sig allt det där fettet man måste få i sig när man går på en sådan här kolhydratfattig kost! Därför har jag startat den här bloggen, för att berätta om både det bra och det dåliga med LCHF.

Jag vet inte riktigt när LCHF blev så populärt, men jag hakade inte på trenden direkt utan det var först flera år efter att mina väninnor hade börjat och hunnit hoppa av flera gånger om som jag bestämde mig för att ge dieten ett försök. Jag hade aldrig testat någon annan bantningsmetod tidigare, men tyckte att om jag nu skulle testa någon så var LCHF det rätta valet eftersom man inte behöver avstå från goda såser eller kött.

Sagt och gjort, jag började utesluta kolhydrater ur kosten och öka fettintaget. Redan efter ett par veckor märkte jag skillnad och nu har jag hållit på med LCHF i ett halvår och har gått ner sex kilo och känner mig både lättare och piggare. Om jag slarvar med maten och får i mig för lite fett så känner jag mig dock väldigt trött och orkeslös, så det gäller att vara noga!

Nu efter ett halvår som LCHF:are känner jag mig redo att börja blogga om min resa mot ett hälsosammare liv. Jag hade ett par trivselkilon jag ville bli av med och jag hade aldrig anat att jag skulle må så mycket bättre både psykiskt och fysiskt av att bli av med dem. Genom att tappa lite i vikt så blev jag också motiverad att börja träna så nu har jag börjat springa två gånger i veckan för att få lite kondition.

Jag vet att det finns mängder med bloggar om hälsa, bantning och träning där ute, förmodligen kommer också min blogg att bli en i mängden så om någon överhuvudtaget hittar hit blir jag glad! Skicka iväg ett mail om du har frågor!